ا

لوگوی سه گوش

آزمون بزرگ - ولای دوست
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ولای دوست

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در این ایام که به مناسبت ماه محرم و گرامی داشت شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت به بازخوانی تاریخ صدر اسلام می پردازیم این سؤال مهم مطرح می شود که وضعیت ما در شرایطی مثل کربلا چگونه است ؟ آیا در آن میدان در صف یاران امام قرار می گرفتیم یا در صف دشمنان و یا در صف بی تفاوت ها؟! برخی از مردم خیلی ساده می گویند آنها ایمانشان ضعیف بود! بدون اینکه بدانند ضعف و قوت ایمان چگونه مشخص می شود و معیار چیست؟ در این خصوص باید توجه کنیم که دین اسلام متشکل از مثلثی است که یک ضلع آنرا باورها و اعتقادات، یک ضلع آنرا احکام و دستورات، و ضلع سوم آنرا اخلاق اسلامی شکل می دهد  وبه کسی مومن می گویند که به همه اجزاء دین پایبند باشد.

پس افرادی که مثلا فقط به نماز و روزه پایبندند و لی به ارزشهای دیگر دین اسلام اعتقادی ندارند مومن نیستند و یا کسانی که اخلاق اسلامی مانند صداقت امانت دار ی و عفت تعهدی ندارند مومن نیستند! حال ما چه وضعیتی داریم آیا در زندگی روزه مره ارزشهای الهی برایمان مهم است یا خیر؟ آیا خدمت به مردم، دستگیری از مستمندان برایمان مهم است یا خیر؟ آیا در معاملات روزمره صداقت داریم،آیا نسبت به مسئولیت های اجتماعی که به عهده گرفته ایم امنتداری را لحاظ می کنیم و دهها آیا و سؤال دیگر! خودمان بهتر از دیگران می توانیم این سوالات را از خود بپرسیم و در یک آزمون خمد سنجی به سطح ایمان خود نمره و امتیاز بدهیم خوشا بحال کسانی که نمره قبولی دریافت کنند. البته آنهایی که نمره منفی زیادی با داوری خودشان می گیرند نباید نا امید شوند بایستی تا فرصت باقی است به آسیب شناسی و مداوای بیماری خود شتاب کنند.

در پایان برای حسن ختام این گفتار به یک آیه قرآن و یک روایت استناد می کنم: قرآن کریم می فرماید: و من الناس من یعبدالله علی حرففان اصابه خیر اطمأن به و ان اصابته فتنه انقلب علی وجهه خسر النیا و الاخره ذلک هو الخسران المبین(گروهی از مردم خدا را بصورت حرفی عبادت می کنند، اگر خیری به آنها برسد(نعمت و آسایش و...) خیلی خوشحال می شوند و اطمینان پیدا می کنند و اگر گرفتار آزمایشات و سختی ها شوند روی برمی گردانند، اینها قطعا زیانکاران آشکار در دنیا و آخرت هستند ) ودر روایتی امام سجاد نشانه های ایمان را وفای به عهد، قول حق و امانتداری می دانند. پس تلاش کنیم فضایل اخلاقی را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم.

این بحث ادامه دارد... 


نوشته شده در یکشنبه 90/9/13ساعت 12:55 عصر توسط سیدمهدی حسینی نظرات ( ) |


Design By : Pichak